Sain viimein työstettyä Leila Jylhänkankaan väitöskirjan ”Kiistoja kuolemisesta. Tutkimus suomalaisesta eutanasiakeskustelusta.” Prosessi vei odotettua pidempään koska uskontotiede on itselleni tieteenalana vieras, minkä johdosta luettua piti pohtia erittäin tarkasti, enkä ole vieläkään varma olenko täysin sisäistänyt väitöskirjan oleellisimman ytimen. Tutkimus herätti kuitenkin paljon ajatuksia itse kuolemasta ja siksi tuon esiin täällä joitain pohdintoja. Tosin avoimia kysymyksiäkin jäi, pohdin mm. pitkään sitä, miksi haastateltavaksi on valittu vain yksi hoitohenkilöstön edustaja. Tutkija kuvaa haastatelleensa terveydenhuollon ammattilaisia mikä tarkoittaa siis käytännössä yhtä psykiatrista sairaanhoitajaa sekä kuutta lääkäriä. Vaikka kysymyksessä on laadullinen tutkimus, mielestäni yhden henkilön haastattelu ei edusta ”hoitohenkilöstön näkökulmaa”.
Toisaalta tutkija ei eritellyt hoitohenkilöstöä omaksi ryhmäkseen, vaan sisällyttää sen terveydenhuollon ammattilaisiin. Tunnustan että hoitohenkilöstöön kuuluvana saatan olla tässä asiassa turhan tarkka.
Väitöskirja luo mielestäni kuolemasta hyvin mielenkiintoisen
joskin ristiriitaisen kuvan. Toisaalta hyvään kuolemaan liitetään kivuttomuus,
mutta toisaalta tuodaan esiin Luterilaisen kulttuuriperinteessä vaikuttava
näkemys, jonka mukaan kärsimys kuuluu ihmisen osaan. Yhteisöllisyyden lisäksi
tätä kulttuuriperinnettä korostava aineisto tuo esiin myös yhdessä kärsimisen
osana hyvää kuolemaa. Vaikka ajatus yhdessä kärsimisestä osana hyvää kuolemaa
saattaa tuntua ensin vieraalta, sitä kannattaa ehkä kuitenkin hetki pohtia. Kuolemaa
voi lähestyä myös mahdollisuutena henkilökohtaiseen kehitykseen. Kohdatessa
kuoleman ihminen oppii mielestäni aina paljon myös itsestään oman rajallisuutensa
kautta. Tieto läheisen ihmisen kuolemaan johtavasta sairaudesta aiheuttaa
kärsimystä jota on mahdollista käsitellä jo ennen kuin kuolemasta tulee osa
todellisuutta. Kärsimystä käsitellään myös kuoleman jälkeen, mutta ei enää
yhdessä kuolevan kanssa. Tätä kautta ajateltuna esitetty ajatus yhdessä kärsimisestä
on jo toisenlainen, kun kärsimyksellä ei tarkoiteta enää fyysisiä kiputiloja
vaan luopumista sekä irti päästämistä.
Paha kuolema seuraa tulosten mukaan pitkittyneestä
kuolemisesta, kivuista sekä yksinäisyydestä. Näin ollen paha kuolema on Jylhänkankaan
väitöskirjassa laitoksessa tapahtuva yksinäinen kuolema. Eli vaikka kuolevalla
olisi tarve keskustelemalla käsitellä omaa kuolemaansa, häneltä puuttuu
käytännössä keskustelukumppani. Tämä on se kohta, missä mielestäni
hoitohenkilöstön läsnäolon, sekä valmiuden kohdata kuoleva, merkitys korostuu.
On olemassa ihmisiä, joilla ei ole omaisia tai läheisiä syystä tai toisesta.
Mutta vaikka kuolevalla olisikin hyvä lähiverkosto, joskus on helpompi
käsitellä asiaa vieraan kanssa, jolle voi puhua avoimesti ilman huolta sanojen
mahdollisesti aiheuttamasta surusta tai kärsimyksestä. Jylhänkankaan mukaan 70 %
suomalaisista kuolee laitoksissa, paitsi että se osaltaan kuvaa mielestäni
kuoleman sulkemista yhteisöjen ulkopuolelle, se myös korostaa saattohoidon
merkitystä ja arvoa, johon tulee kiinnittää huomiota myös tulevaisuudessa.
Suomalaista kulttuuria on luonnehdittu
suorituspainotteiseksi. Me puremme hammasta ja menemme sillä kuuluisalla
sisulla läpi harmaan kiven. Tämä asenne ja arvomaailma näyttäytyvät myös
suhteessamme kuolemaan. Ajatus toisten autettavana olemisesta sekä heikkoudesta
tuodaan väitöskirjassa esille pelottavana vaihtoehtona sen edustaessa omalla
tavallaan unohdetuksi tulemista. Itse jos ajattelen ylhäällä kirjoittamaani
kärsimyksen kuulumista ihmisen osaan, niin ei voi muuta kuin todeta
Luterilaisen kulttuuriperinteen olevan edelleen vankka osa kulttuuriamme.
Toisaalta kuulostaa hyvin surulliselta näkemys siitä että meidät muistetaan
ainoastaan jos olemme ”vahvoja, tuottavia ja tehokkaita”. Kärjistetysti
ilmaistuna meille niin yleisten mielenterveysongelmien taustatekijät ovat samoja,
jotka ruokkivat omaa pelkoamme kuolemasta ja mahdollistavat pahan kuoleman
kulttuurin yhteiskunnassamme. Tämä on hiukan ironista eikö totta?
Anja
p.s. Olen saanut palautetta blogin
kommentointimahdollisuudesta. Tässä mallissa kommentit ovat päivämäärän sekä
tunnisteiden perässä. Kommentointi on mahdollista myös nimettömänä. Se ei ole
paras mahdollinen paikka, myönnän, mutta johtuu käyttämästäni blogipohjasta,
enkä ainakaan vielä ole keksinyt miten sen saisin muutettua. Lienee turha
mainita että olen iloinen jokaisesta kommentista sekä jaosta, mutta mainitsen
sen silti. :)
Ihana työstö. Osaat pohtia toistenkin pohtimia asioita niin monelta kantilta - taidat olla tiedenainen!
VastaaPoistaHei Kirsti.
VastaaPoistaKiitos kommentista ja kohteliaisuudesta. Lähden itse siitä ajatuksesta että tieteen ja erilaisten kirjoitusten yleensä, yksi tehtävä on herättää ajatuksia ja kannustaa pohtimaan. Uskon että erilaisten ilmiöiden ja asioiden ymmärrys lisääntyy sillä että niitä "kääntelee ja vääntelee" ja pyrkii tarkasteluun monista eri kulmista. Jossain siellä on se ydin, jonka näin voi ehkä tavoittaa. =)
Anja