Aiemmassa kirjoituksessani avasin eutanasian eri muotoja, joista passiivisen eutanasian asema yhteiskunnassamme on vähintäänkin mielenkiintoinen. Eri puolilla maata siitä näyttää tulleen hiljaisesti hyväksytty käytäntö, jota perustellaan eri tavoin. Passiivisesta eutanasiasta voidaan käyttää myös ilmaisua ”annetaan potilaan kuolla” (Hänninen 2011) tai ”Luonnollisen kuoleman salliminen” (ETENE 2012) ja sillä tarkoitetaan tilannetta jossa jo aloitettu hoito lopetetaan tai jotain hoitoa ei aloiteta. Käytännön esimerkki on usein (vaan ei aina) pneumonia eli keuhkokuume, johon päätetään olla aloittamatta antibioottihoitoa vaikka tiedetään että potilas saattaa siinä tapauksessa kuolla. Se miten tähän mielestäni eettisestä näkökulmasta on suhtauduttava, riippuu paljon potilasryhmästä,
johon sairastunut ihminen kuolee. Esitän tästä kolme erilaista esimerkkiä.
Esimerkki 1
Keuhkokuumeeseen sairastunut ihminen ymmärtää hoitamatta
jättämisen mahdolliset seuraukset ja on kykenevä tekemään itseään koskevia
päätöksiä. Mikäli tällainen potilas päättää olla vastaanottamatta hoitoa, ei
minun mielestäni voida puhua passiivisesta eutanasiasta (tai mistään muustakaan
eutanasian muodosta) vaan potilaan itsemääräämisoikeudesta ja sen
kunnioittamisesta.
Esimerkki 2
Potilas on terminaalivaiheessa ja on odotettavissa, että
hänen perussairautensa johtaa kuolemaan hyvin lyhyen ajan sisällä. Mikäli hän
tässä vaiheessa sairastuu keuhkokuumeeseen, on hoidon aloittamisen
tarkoituksenmukaisuutta, sekä potilaan siitä saamaa hyötyä, hyvä pohtia. Potilaan
kuolemaa ei sillä voida estää, vaan aloitettu antibiootti todennäköisesti vain
pitkittäisi hänen kärsimystään. Tämä on
tilanne, jossa käytetty ilmaisu ”Luonnollisen kuoleman salliminen” on ehkä
kaikkein sopivin. Edelleen, kirjoitin tarkoituksella että hoidon aloittamista
on hyvä pohtia, koska myös tässä tilanteessa jokaisen oma henkilökohtainen
näkemys ja arvomaailma määrittävät tehtävien ratkaisujen suunnat.
Esimerkki 3
Potilaat, joiden kuolema ei ole näköpiirissä, mutta joiden
perussairaus on johtanut joko fyysisen toimintakyvyn menettämiseen ja/tai
joiden muistisairaus on edennyt jo hyvin pitkälle. Mikäli tähän ryhmään kuuluva
ihminen sairastuu vakavaan keuhkokuumeeseen, hän ei yleensä ole kykenevä
tekemään ratkaisuja omasta puolestaan. Eli lääkäri sekä omaiset keskustelevat
eri vaihtoehdoista ja tekevät päätöksen joko hoidon aloittamisesta tai siitä
pitäytymisestä.
Ihmisryhmien kohdalla, jotka kuuluvat kolmanteen esimerkkiin
päätös jättää keuhkokuume hoitamatta on mielestäni asia jota pitää ehdottomasti
tarkastella hyvin kriittisesti. Hänninen (2011) toteaa artikkelissaan että
hoidon, josta potilas hyötyisi, aloittamatta jättämistä voidaan pitää
laiminlyöntinä. Mikäli potilaan perussairaudesta johtuva kuolema ei ole
odotettavissa lähiaikoina, voidaan hänen todennäköisesti katsoa hyötyvän
keuhkokuumeeseen aloitetusta antibioottihoidosta, koska siitä parannuttuaan
hänellä voi olla vielä vuosia elinaikaa. Jokainen keuhkokuumeeseen sairastunut ihminen
ei tietenkään kuole ilman hoitoa, mutta se aiheuttaa kärsimystä, jonka
välttäminen tai lievittäminen olisi mahdollista.
Mutta onko se passiivista eutanasiaa jos tähän potilasryhmään
kuuluva ihminen kuolee? Tai voidaanko sitä kutsua ”Luonnollisen kuoleman
sallimiseksi”? Minun mielestäni ei, koska ensinnäkin potilaalla olisi ollut
vielä elinaikaa jäljellä, mikäli hänen keuhkokuumeensa olisi hoidettu. Tässä
tilanteessa todentuvat mielestäni myös ne syyt, joiden takia aktiivinen eutanasia tekona tuomitaan. Eräs näistä on se, että päätöstä tehtäessä ulkopuoliset tahot
(lääkäri, hoitohenkilöstö sekä omaiset) arvioivat potilaan elämän arvoa ja
laatua (mikä on yksi erittäin vahva peruste vastustaa aktiivista eutanasiaa), ja sen
perusteella päätetään aloitetaanko hoito vai ei. Toiseksi teko (tai tässä
tapauksessa teosta pitäytyminen) kohdistuu ihmisryhmään, joka ei ole kykenevä
tekemään itsenäisiä päätöksiä, eli kaltevalle pinnalle joutuminen on
todellisuutta tällaisissa tilanteissa. Olen myös pohtinut, kuinka useassa tapauksessa
itse potilaalta kysytään hänen omaa mielipidettään tämänkaltaisissa tilanteissa,
etenkin muistisairaiden ihmisten kohdalla.
Korostan sitä, että hoidoista luopumisella sekä niiden
aloittamatta jättämisellä on varmasti syynsä ja hyvät perusteensa useimmissa
tapauksissa sekä ihmisryhmissä. Mutta ehkä olisi päätöksen eteen tultaessa hyvä
pysähtyä miettimään mitä oikeasti päätetään ja millä perusteilla. Etenkin
kolmatta esimerkkiä pohtiessa todellisessa elämässä tehtyjen tekojen ja perusteiden, joilla toiset
näkemykset tuomitaan, välinen raja voi olla vain veteen piirretty viiva.
Anja
Tausta-artikkelit:
Tausta-artikkelit:
Hänninen, J. 2011. Eutanasia. Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim
2011;127(8):793-9
Valtakunnallinen terveydenhuollon eettinen neuvottelukunta (ETENE). 2012. Ihmisarvo, Saattohoito ja Eutanasia.
Valtakunnallinen terveydenhuollon eettinen neuvottelukunta (ETENE). 2012. Ihmisarvo, Saattohoito ja Eutanasia.
0 kommenttia:
Lähetä kommentti