Vaikka kannatan kansalaisaloitetta, kuten muitakin kuolevan
ihmisen hoitoa parantavia tekijöitä, jäin miettimään tuoko mahdollinen uusi
laki ratkaisua vallitsevaan tilanteeseen? Kysyn itseltäni mitä sellaista se
sisältäisi, mistä ei olisi olemassa olevia säädöksiä? Esimerkiksi
perustuslaissa säädetään yhdenvertaisuudesta (6§) sekä todetaan että ”Julkisen vallan on turvattava
perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutuminen” (22§) Terveydenhuoltolain
tarkoituksena (2§) on mm. ”toteuttaa
väestön tarvitsemien palvelujen yhdenvertaista saatavuutta, laatua ja
potilasturvallisuutta” ja ” vahvistaa terveydenhuollon palvelujen
asiakaskeskeisyyttä” Samaisen lain 10§ säätää palveluiden
saavutettavuudesta sekä yhdenvertaisesta saatavuudesta. Ihmisen oikeus hyvään
terveyden- ja sairaanhoitoon ja siihen liittyvään kohteluun on kirjattu myös
lakiin potilaan asemasta ja oikeuksista (3§).
Tahdon tällä osoittaa että
saattohoitoon sovellettavia säädöksiä on olemassa, vaikka saatavuus sekä hoidon
laatu ovat edelleen valitettavasti sattumanvaraisia, eivätkä suinkaan
yhdenvertaisia. Jaan näkemyksen siitä, että saattohoidon parantamiseksi ”jotain
on tehtävä” hyvin nopealla aikataululla. Onko jälleen uusi laki jo ennestään
valtavassa lakiviidakossa paras mahdollinen ratkaisu vai hukkuuko mahdollinen saattohoitolaki
muiden lakien joukkoon ilman mainittavaa muutosta todellisessa tilanteessa? Vai
olisiko sen julkisen vallan ehkä viimein aika turvata eri säädösten, perus- ja
ihmisoikeuksien toteutuminen saattohoidossa ilman uusia lakeja?
Terveydenhuoltolaki on ”sattuneesta syystä” hyvin lähellä
omaa ammattikenttääni. Lain 8§:n mukaan ”terveydenhuollon
toiminnan on perustuttava näyttöön ja hyviin hoito- ja toimintakäytäntöihin.
Toiminnan on oltava laadukasta, turvallista ja asianmukaisesti toteutettua”.
Tämä sisältää jo itsessään omasta mielestäni vaatimuksen henkilöstön
koulutukseen sekä tarvittaessa sen tehostamiseen. Valviraan tulleiden, saattohoitoa koskevien,
kanteluiden keskeisinä moitteina ovat olleet mm. tiedon saannin vähäisyys,
potilaan puutteellinen kivunhoito sekä nestehoitoon kohdistuvat erimielisyydet.
Kiinnittämällä huomiota näihin saattohoidon osa-alueisiin on näkemykseni mukaan
mahdollista parantaa hoidon laatua huomattavasti. Käypä hoito – suositus vuodelta
2012 antaa ohjeet moniin kuolevan potilaan oireisiin sekä vastaa
terveydenhuoltolain säädöstä toiminnan perusteista. Myös Sosiaali- ja terveysministeriö on laatinut suosituksia saattohoidosta 2010, ETENE on
tarkastellut saattohoidon suunnitelmia ja toteutusta Suomessa vuosina 2001,
2009 ja 2012. Edellisistä ilmenee terveydenhuollon henkilöstön koulutuksen
merkitys eriarvoisuuden vähentämisessä, niin hoidon tason kuin osaltaan myös
saatavuuden osalta.
Kuoleman ja kuolevan potilaan saaman hoidon tuominen esiin
yhteiskunnallisessa keskustelussa on erittäin hyvä ja kannatettava asia, oli se
sitten yhteisvastuukeräyksen tai kansalaisaloitteen muodossa. Hienoa on huomata
se, että yhteiskunnassa on valmiutta käydä tätä keskustelua koska se antaa
toivoa vallitsevan tilanteen muuttumisesta parempaan suuntaan. Tulisi silti
pohtia, voiko jo olemassa olevien säädösten toteutumisen tehostetulla
valvonnalla sekä tiedon paremmalla hyödyntämisellä aikaan saada samoja tuloksia
(nopeammin?) kuin uuden lain laatimisella.
Anja
0 kommenttia:
Lähetä kommentti