Tiedote tutkimuksesta

Kansalaisten ja sairaanhoitajien asenteet kuolemaa ja eutanasiaa kohtaan.

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata kansalaisten sekä sairaanhoitajien kuolemaan ja eutanasiaan kohdistuvia asenteita. Tavoitteena on tuottaa uutta tietoa yhteiskunnassa vallitsevista, kuolemaan ja eutanasiaan kohdistuvista asenteista. Lisäksi tarkoituksena on edistää yhteiskunnassa käytävää keskustelua kummastakin aiheesta.

Mikäli olette täysi-ikäinen ja Teillä on riittävä suomen kielen taito, pyydän Teitä osallistumaan tutkimukseen.

Tutkimus toteutetaan sähköisenä kyselynä, jossa Teille esitetään suljettuja kysymyksiä kuolemasta ja eutanasiasta. Edellisten lisäksi lomake sisältää taustatietokysymyksiä. Arvioitu aika kyselyyn vastaamiseen on noin 15 minuuttia ja voitte osallistua tutkimukseen teille sopivana ajankohtana.

Tutkimukseen osallistuminen on vapaaehtoista eikä siitä koidu Teille mitään haittaa. Tutkimuksessa ei kysytä Teidän henkilökohtaisia tietojanne, jolloin henkilöllisyytenne ei paljastu tutkimuksen missään vaiheessa edes tutkijalle. Tästä johtuen antamienne tietojen poisto ei ole vastaamisen jälkeen mahdollista, koska vastauksia ei voida yhdistää yksittäiseen osallistujaan. Tutkimuksen aikana kerättyä tietoa käsitellään luottamuksellisesti. Aineistoa käytetään ainoastaan aiheeseen liittyvään tieteelliseen tutkimukseen. Kerätty aineisto säilytetään ulkopuolisten tavoittamattomissa, lukollisessa kaapissa tutkijan työhuoneessa. Tutkimuksen valmistumisen jälkeen aineisto hävitetään asianmukaisten ohjeiden mukaisesti.

Tutkimuksen tuloksista tullaan raportoimaan eri julkaisuissa sekä konferensseissa. Tutkimus on osa väitöskirjatutkimusta, jonka suunniteltu valmistumisajankohta on joulukuu 2017. Voitte halutessanne seurata tutkimusprosessia sosiaalisen median välityksellä. Vastaan sähköpostitse mielelläni kaikkiin tutkimukseen liittyviin kysymyksiin.

Tutkimus toteutetaan osana Itä-Suomen yliopiston hoitotieteen tohtoriohjelmaa. Ohjaajina toimivat professori, THT Anna-Maija Pietilä, TtT Tarja Kvist sekä professori, LT Olli-Pekka Ryynänen.

Mikäli haluatte osallistua tutkimukseen, pyydän Teitä vastaamaan kyselyyn 13.11.2014 mennessä. Kysely avautuu tästä linkistä: https://elomake.uef.fi/lomakkeet/8881/lomake.html

Ystävällisin terveisin,

Anja Terkamo-Moisio (kysytutkimuksesta@gmail.com)
Sairaanhoitaja, TtM, TtT-opiskelija
Itä-Suomen yliopisto
Terveystieteiden tiedekunta
Hoitotieteen tohtoriohjelma

76 kommenttia: Leave Your Comments

  1. Noista potilastapausesimerkeistä : täysin olennainen tieto potilaan omasta tahdosta puuttui noista esimerkeistä.Ei voi ajatella hyväksyvänsä eutanasiaa tietämättä huomattavasti enemmän taustatietoja,vaikka periaatteessa suhtautuu asiaan myönteisesti.
    Muutoin hienoa,että tätä tutkitaan ja tästä keskustellaan!

    VastaaPoista
  2. Samaa ajattelin myös minä, koska tärkein asia on potilaan omatahto, ei muiden ihmisten tai työntekijöiden. Vastasin kuitenkin niin, että potilas olisi itse toivonut/halunnut eutanasian kohdalleen ja näin kirjallisesti ja/tai vebaarisesti sen myös ilmaissut useaan kertaan tietyn ajan puitteissa.

    VastaaPoista
  3. Itsekin koin erityisen ongelmalliseksi, ettei vaihtoehdoissa tullut ilmi potilaan oma tahto tai esimerkiksi hoitotestamentin tekeminen. Näin monimutkaisia asioita ei voi yksinkertaistaa noin paljon.

    Kannatan avustettua kuolemaa kun potilas sitä itse haluaa eikä hänen hoidettavakseen ole enää mitään tehtävissä vaan loppuelämäksi on luvassa vain kipua ja kärsimystä. Näillä vaihtoehdoilla jouduin vastaamaan kaikkii esimerkkikohtiin 3 eli "en tiedä".

    Myös dementian kutsuminen vanhanaikaisella ja hieman vähättelevällä "vanhuuden tylsistyminen" -nimityksellä oli outo valinta.

    Olisin myös kaivannut mahdollisuutta laajentaa vastauksia omin sanoin kirjoitetuilla vapailla kommenteille. Tutkimuksessa olisi myös todella hyvä olla palaute-kenttä juuri tällaisen palautteen antamista varten.

    VastaaPoista
  4. Komppaan edellisiä. Hoitotahtoasiaa ei kysytty tai tuotu ilmimissään kohtaa! Se on tekijä joka määrittelee asenteeni.

    VastaaPoista
  5. Masentunut ihminen voi haluta pois elämästä. Eutanasia on mielestäni itsemurha. Jos toinen henkilö haluaa toiselle eutanasia niin se on murha.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Murha on aina murha. Hoitohenkilökunnan tehtävänä ei ainakaan ole asiakkaiden murhaaminen. Toki vapaaehtoisia napinpainajia aina löytyy. Eutanasia on rahakysymys ja se ajetaan läpi kuin käärme pulloon, tai tuo Kukkenhaim Helsinkiin. Surullista, mutta näin se vain menee.

      Poista
    2. Kiitos molemmille hyvistä kommenteistanne.

      Masennuksen rooli vakavassa sairaudessa ja / tai sen seurauksena on asia, joka on otettava huomioon ja joka varmasti vaikuttaa moneen eri asiaan.

      Terv,
      Anja

      Poista
  6. Erittäin hyviä kommentteja, itseäni kummastuttivat samat asiat.

    VastaaPoista
  7. Samaa kuin edelliset: Potilastapauksissa hoitotahto on keskeinen asia tietää. Esimerkeissä, joissa potilas ei ota minkäänlaista kontaktia ympäristöönsä, pitäisi tietää enemmän kuin oli mainittu. Taustatietoa potilaasta, suhtautuminen kuolemaan, eutanasiaan yms. Vaillinaisin tiedoin ei voi päättää kenenkään toisen elämästä, vaikka ko. esimerkkitapauksissa muuten saattaisinkin kannattaa eutanasiaa. Olisi kannattanut lisätä lisätieto- tai kommenttikenttä kyselyn loppuun, mutta kommentoidaan nyt tänne sellaisen puuttuessa.

    VastaaPoista
  8. Huonosti muotoillut johdattelevat kysymykset, joita voi tulkita usealla tavalla. Uskonto ei ole ainut asia, joka määrittelee suhtautumista elämään ja kuolemaan. Niinkuin muissakin kommenteissa läpikäyty, esimerkit todella huonoja. Jotenkin vaikea uskoa, että tämä on tohtoritason tutkimus.

    VastaaPoista
  9. Hei!
    KIITOS kaikille kommenteistanne, olen seurannut niitä suurella mielenkiinnolla.
    En ota niihin kantaa aineiston keruun ollessa kesken, mutta sen päätyttyä palaan antamaanne palautteeseen. Ystävällisin terveisin, Anja

    VastaaPoista
  10. Komppaan edellisiä.Taustaoletuksena varmaankin oli, ettei mitään ole enää tehtävissä? Mikä on ennuste? Kuinka paljon kipuja voidaan lievittä? Silti, noilla taustatiedoilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin olla täysin eri mieltä. Hoitotestamentti on todella oleellinen asia tässä. Samoin se onko ihminen kivun keskellä selvänäKIN hetkenään pyytänyt toistuvasti vapautusta kivuista.

    Kyseessä on erittäin tärkeä asia, josta olisi saatava kansalaisten mielipiteitä esille, jotta tätä voidaan nostaa myös poliittiseen keskusteluun.

    Myös asenteissa kuoleemaa kohtaan ei oma näkemykseni ei päässyt esille, edes siltä kantilta jolta sillä on merkitystä eutanasian suhteen. Oltiinko kiinnostuneita ajatuksistani kuolemasta yleensä vai kuolemastaNI. Kun on juuri menettänyt nuoren läheisen yllättävälle sairauskohtaukselle, voi kuolema olla yleisesti mielessä, vaikkei oma kuolema olekaan. Kun ateistina uskon, ettei kuoleman jälkeen ole mitään, näen kuoleman vapautuksena JOS ihmisellä on tuskaa, murheita tms.Onnellisen terveen ihmisen yllättävä kuolema ei ole vapautus. Kuolema voi olla pelottava monesta syystä eri ihmisille (joudunko helvettiin, sattuuko se, mitä käy läheisilleni). Esim. itse ajattelen kuoleman osana elämää, enkä sitä varsinaisesti pelkää omalta kohdaltani (koska ajattelen, että sittenhän ei ole mitään), mutta on silti valtava halu elää. On kylläkin pelko siitä, että jos niin kävisi miten lapset kasvaisivat aikuiseksi ilman minua jne.

    Eutanasiaahan vastustetaan myös helvetin nimissä. "Itsemurhaaja joutuu helvettiin" käsitys kyllä elää edelleen. Samoin se, että eutanasiaa vastustetaan sen vuoksi, että ajatellaan ettei toisella ihmisillä ole oikeutta avittaa toisen kuolemaa (tässäkin voi olla helvetti-näkökulmaa, ja huolta auttajan pelastumisesta).

    Tärkeä asia, paranneltua versiota odotellessa.

    Miten muuten saitte eettisessä läpi tiedotteen, jossa ei ole yhteystietoja?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei,

      kiitos palautteestasi ja tärkeistä pohdinnoistasi. Palaan näihin aineiston keruun päätyttyä.

      Komentoin kuitenkin tuota viimeistä kysymystäsi:
      "Miten muuten saitte eettisessä läpi tiedotteen, jossa ei ole yhteystietoja?"

      Tutkimustiedotteesta löytyy maininta yliopistosta sekä vastuullisesta laitoksesta. Samoin oma sähköpostiosoitteeni on tiedotteessa, jolloin halukkaat saavat suoraan yhteyden minuun niin halutessaan.
      Eli yhteystiedot ovat osa tutkimustiedotetta. Millaisia yhteystietoja odotit tiedotteen sisältävän?

      Jotta väärinkäsityksiltä ja epäilyksiltä vältyttäisiin:

      ITÄ-SUOMEN YLIOPISTON TUTKIMUSEETTINEN TOIMIKUNTA ON ANTANUT TUTKIMUKSELLE PUOLTAVAN LAUSUNNON (LAUSUNTO 5/2014) KOKOUKSESSAAN 20.2.2014

      Ystävällisin terveisin,
      Anja


      Poista
  11. Olen toiminut saattohoitajana kotihoidossa ja vuodeosastolla yli 20-vuotta. Nyt toimin opettajana ja luenkin tutkimustuloksia mielenkiinnolla. Miten raportoidaan taustamuuttuja "en toimi sairaanhoitajana" suhteessa vastauksiini. Ihmettelen samoja asioita kuin edellisetkin vastaajat. Tutkijan valinta, että ei mahdollisteta kommentointia, on erikoinen tällaisessa aiheessa. Helpottaa tulosten raportointia mutta luotettavuus?????

    VastaaPoista
  12. Hei,
    keskustelu lomakkeen ja kyselyn ympärillä jatkuu, mikä on hienoa ja osoittaa aiheen olevan merkityksellinen.
    Jälleen kerran kiitän palauttetta antaneita henkilöitä, kommentoin palautteenne aiheita aineiston keruun päätyttyä.

    Ystävällisin terveisin,
    Anja

    VastaaPoista
  13. Anteeksi Anja! Luin hätäisesti mobiilissa tiedotteen ja en siinä huomannut sähköpostiosoitetta. Onnea tutkimukselle!
    T. Nro 10

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huomenta!
      Kiitos tästä, arvostan kovasti.

      Pää-asia on että epäselvyydet saatiin selvitettyä.

      Hyvää viikonloppua,
      Anja

      Poista
  14. Samanlaista palautetta annan kuin muutkin. Potilascaset olivat melko lyhyitä ja niihin oli melko vaikea sanoa juuta tai jaata, kun ei ollut tietoa potilaan omasta tahdosta, lukuunottamatta mainintoja 'ei ota minkäänlaista kontaktia ympäristöönsä'. Hoitotestamenteista ja potilaan tahdosta tietää kaltaiseni 'maallikkokin' (ei hoitotyössä), eli olisin noissa caseissa mielelläni näistä saanut lisätietoa.
    En ole tippaakaan uskonnollinen, enkä usko kuolemanjälkeiseen olemiseen, joten osa kysymyksistä, koskien uskomuksiani kuoleman vaikutuksesta olivat melko hankalia. Kun kuoleman jälkeen ei ole mitään, ei sen jälkeen ole ongelmiakaan, eli ongelmat kyllä 'ratkeaa'. Uskoisin, että kysymysten tulkinnat uskonnottomien kohdalla voivat vaihdella laidasta laitaan, ja olisin ihan yhtä hyvin voinut ruksia kohdan 'kuolema ei ratkaise ongelmia'

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei,
      kiitos että osallistuit tutkimukseeni ja annoit täällä palautetta kyselystä. Otan siihen kantaa tarkemmin kun aineiston keruu on päättynyt. :)
      Torstaiterveisin,
      Anja

      Poista
  15. Minullekin tuli tenkkapoo, kun vastasin että olen sairaanhoitaja, mutta en enää toimi ammatissa. Melko paljon uskonnollisia näkökohtia oli valittavana, mikä hämmensi minua, mutta ei toisaalta, koska elämänkatsomus muodostuu pitkälti tästä, sellaista ei tule aina niin ajatelleeksi. Minua eivät hämmentäneet caset, joista oma tahto puuttui, sairaudet itsessään eivät aiheuta mieleeni mitään ahdistusta tai jotain tilaa, mistä pitäisi päästä pois. Toivon, että tähän tutkimukseen osallistuu monipuolisesti erilaisia ihmisiä, terveitä, sairaita, nuoria ja vanhoja, jotta tiedonkeruu onnistuu tutkijan näkökulmasta. Kiitos, kun tutkit aihetta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei,
      kiitos osallistumisesta sekä antamastasi palautteesta.

      Minäkin toivon, että mahdollisimman erilaiset ihmiset osallistuisivat, jotta saisimme mahdollisimman monipuolisen ja rikkaan aineiston kerättyä.

      Sunnuntaiterveisin,
      Anja

      Poista
  16. Itse jouduin yllä mainituista seikoista johtuen vastaamaan hoitoesimerkeissä kaikkiin en tiedä. Harmittaa, koska kannatan eutanasiaa, jos potilaan tahto on kuolla. Kysymykseen kuitenkin liittyy myös hoidon taso. Esimerkiksi isoäitini alkoi toivoa voimakkaasti kuolemaa, kun hänet laitettiin kuukausiksi virumaan kaupunginsairaalan vuodeosastolle, koska ryhmäkotipaikkoja ei ollut. Sairaalan sänkyyn kalitsemisen jälkeen (osastolla ei ollut mitään aktiviteetteja ja muistisairaana hän ei saanut mennä mihinkään) hän masentui syvästi ja lopulta kuolikin nopeasti. Olen varma, että asiallisessa hoidossa (=ryhmäkoti) hän olisi säilyttänyt positiivisuutensa ja olisi elänyt pidempään. Eli elämänhalu voi olla myös ympäröivästä tilanteesta kiinni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei,
      olet oikeassa että elämänhaluun vaikuttavat useat eri tekijät.
      Jokaisessa tutkimuksessa tutkimuskysymykset ohjaavat valintoja, niin myös tässäkin. Elämänhalu ei ole tämän tutkimuksen kohde, mutta se on hyvin mielenkiintoinen ilmiö tulevaisuutta ajatellen.

      Kiitos palautteestasi ja osallistumisestasi :)
      Anja

      Poista
  17. Tutkit vain sairaanhoitajan kannalta tässä kyselyssä? Et yleisesti hoitohenkilöstön kannalta? Minä olen röntgenhoitaja. Sydäntutkimusosastolla olen kuoleman kanssa tekemisessä ja myös syöpätaudeilla sädehoidossa olevat röntgenhoitajat kohtaavat läheisessä hoitosuhteessa lähellä kuolemaa olevia potilaita. Ehkä vastauksissani on vaikutusta pitkästä hoitajan urasta. Pidän tutkimusaihetta erittäin kiinnostavana. Tsemppiä jatkoon. Aineiston käsittelyyn.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei,
      tässä nimenomaisessa kyselyssä on kaksi kohderyhmää: kansalaiset ja sairaanhoitajat. En missään nimessä halua vähätellä muiden hoitohenkilöstöön kuuluvien asemaa tai heidän osuuttaan hoitotyössä, mutta tutkimusta suunnitellessani minun piti tehdä rajauksia, joista tämä oli yksi. Avaan tätäkin enemmän kun aineisto on kerätty.

      Kiitos sinullekin palautteesta sekä osallistumisestasi tutkimukseeni!

      Anja

      Poista
  18. Erityisen huono oli tuo 60-vuotias syöpäpotilas, kivulias ja parantumaton syöpä. Oletin, että tarkoitit tilannetta, jossa kivun hallinta ei enää onnistu parhailla mahdollisilla hoidoilla. Se olisi ollut syytä mainita. Olen voimakkaasti pro eutanasia. Mieheni taas ei, koska hän pelkää ihmisiä ohjailtavan tähän ratkaisuun virkamiesten taholta taloudellisista syistä. Tietenkin, jos väikkärisi koskee pelkästään kuinka sairaanhoitajien ja "kansan" mielipiteet eroavat toisistaan niin tuon jälkimmäisen perkaaminen ei ole relevanttia. Ihmettelen, että et ottanut lääkäreitä mukaan yhdeksi ryhmäksi= hoitajat, lääkärit. "kansa"

    VastaaPoista
  19. Hei!
    Minullekin aiheutti jonkun verran epävarmuutta esitetyissä hoitoesimerkeissä niukat tiedot. Vastasin itse kysymyksiin olettaen, että hoidettavat/potilaat itse haluaisivat eutanasiaa. Tällä oletuksella kymmenvuotias lapsi on mielestäni ongelmallisin.

    VastaaPoista
  20. Kuolema-aiheisissa monivalintatehtävissä oletuksena oli, että kuoleman jälkeinen elämä on kaikille samanlainen. Jos uskoo taivaaseen ja helvettiin, ei voi valita kumpaakaan. Raamatun perusteella uskovilta ropissee siis "en tiedä" -vastauksia, vaikka selkeä ajatus asiasta olisikin.

    VastaaPoista
  21. Menin vastaamaan perustiedoissa sairaanhoitaja, koska se on ammattitutkintoni vaikka en potilastyötä ole vuosiin tehnytkään. Kysymyksenasettelu siitä eteenpäi ontui ja tuntui kuin olisin joutunut väärään kategoriaan. Tutkimuksen kysymyksenasettelu ei huomioinut siis sitä että kaikki sairaanhoitajat eivät työskentele sairaalaolosuhteissa tai muutoinkaan perinteisessä sairaanhoitajan työssä.

    Lisäksi uskonnollisten taustojen kartoittaminen oli outoa kun kysymyksenasettelu mahdollisti kuitenkin vain kaksi näkemystä, kristilliset arvot tai ateismin.

    VastaaPoista
  22. Lähihoitajana, työskennellyt sairaalan vuodeosastoilla, jossa monet vakavasti sairaat toivovat pääsevänsä pois, isäni sairasti ärhäkkää ALS:ia ja äitini syöpää - elinennustetta ei ollut, vaan odotettiin kuolemaa. Omais- ja saattohoitajana, läsnä... varsinkin äitini toivoi eutanasiaa ja mikäli itse olisin vakavasti sairas, niin en minäkään haluaisi elää. Erään johtavan vanhustenhuollon ylilääkärin kanssa kerran keskustelin, niin lääkäripiireissä kyllä puhutaan eutanasiasta, ongelma on siinä, että lääkärit on koulutettu pelastamaan ihmishenkiä, mutta samalla tiedostetaan se, että eutanasia ns. ratkaisisi monta asiaa... en ole uskonnollinen, tosin olen erään syvästi uskovaisen äitini entisen työntekijän mukaan erittäin vastaan ottavainen henkilö, äitiäni ehdin omais- ja saattohoitajana hoitaa useamman vuoden, jotta hän pystyi asumaan loppuun asti kotona. 4 kertaa hän tuli uniini, ensimmäisen kerran yönä, jona hän kuoli, seuraavat kerran uurnanlaskun jälkeen... erittäin mielenkiintoiset unet, mutta hän tuli kertomaan, ettei kipuja ollut, vaan hän unessa sanoi, "Olin ihanassa Nirvanassa". Mikäli jotakuta kiinnostaa, voin myös kertoa ne muut unet, jolloin äitini tuli "luokseni" kuolemansa jälkeen. Lähihoitaja

    VastaaPoista
  23. Hei,
    anteeksi etten ole ehtinyt viime päivinä kommentoimaan. Olen ollut yliopistolla, jossa päivät venyivät pitkiksi. On mahtavaa huomata että saan edelleen palautetta kyselylomakkeesta.

    Tapausesimerkkeihin ja uskonnollisuuteen otan kantaa aineiston keruun päätyttyä, samoin kuin tutkimuksen rajauksiin. On kuitenkin hienoa huomata, että aihe ja kysely herättävät ajatuksia joita jaatte kanssani, samoin kuin omia kokemuksianne. Kiitos tästä luottamuksesta.

    Perjantaiterveisin,
    Anja

    VastaaPoista
  24. Puolet kysymyksistä oli uskonnosta, jota ei pitäisi sekoittaa tällaiseen tutkimukseen kuin trendejä selittävänä taustatekijänä kuten vaikka vastaajan ikä.

    Tärkein asia jäi kysymättä, eli kannattaako vastaaja potilaan oikeutta valita eutanasia, jos kuolema on väistämätön ja kivut sietämättömiä. Toisin sanoen, onko kiduttamalla kuoleminen vastaajan moraalitajun mukaan parempi vaihtoehto kuin kivuton kuolema.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei,
      kiitos paljon palautteestasi!
      Palaan tähänkin aineiston keruun päätyttyä.

      Terv.
      Anja

      Poista
    2. Hei Anja, teet aivan uskomattoman hienoa työtä, työtä, jota siitä palkkansa saavien terveydenhuollon ammattilaisten tulisi itse virkansa puolesta tehdä. Olisi pitänyt aloittaa jo ajat sitten. Tulen omalta osaltani vastaamaan kyselyysi. Hatunnosto ja kumarrus. T. Tiina Keskimäki

      Poista
    3. Huomenta Tiina!
      Kaunis kiitos kannustavasta palautteestasi!

      Hyvää sunnuntaipäivää :)
      Anja

      Poista
  25. Oletko jonkun lahkon edustaja kun kyselet vain uskosta ja rukoilusta. Kannatan eutanasiaa kun ja jos se on potilaan tahto. En vastannut loppuun asti koska koin että kyse onkin vain uskonnosta eikä kuolemasta.

    VastaaPoista
  26. Hei,

    Kiitos kommentistasi. Vastauksena kysymykseesi: Ei, en edusta mitään lahkoa :)

    Terveisin,
    Anja

    VastaaPoista
  27. Kommenttini olisivat voineet olla täysin erilaiset,jos noista potilastapauksista olisi käynyt ilmi ihmisen HOITOTAHTO.Etenkin niiden ihmisten,ketkä eivät voineet kommunikoida verbaalisesti.Eli vähän puutteellisia olivat nuo esimerkkitapauksesi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei :)

      Kiitos kommentistasi, joka on yhteneväinen monen muun osallistujan kanssa. Palaan tähän aineiston keruun päätyttyä.
      Kiitos myös osallistumisestasi :)

      Terv. Anja

      Poista
  28. Omalle kohdalle toivon eutanasiaa, jos olen "toivoton" tapaus. Vallankin jos nykyinen lääkäri-/hoitajapula (+raha) vallitsee vallankin vanhusten hoidossa. Toivon inhimillistä kohtelua, mikä tänä päivänä tuntuu vaikealta hoitohenkilökunnan toteuttaa.
    Kuolemaa en pelkää, mutta tapa arveluttaa. Siihen pelkoon olenottanut avukseni rukouksen.
    Onnea tutkimukselle.

    VastaaPoista
  29. Komppaan monessa edellisiä kommentoijia. Mielestäni eutanaasiaa ei voi käyttää, ellei asianomainen itse sitä halua / ymmärrä sen merkitystä. Siksi pidin kaikkia kyselyn tapauksia sopimattomina eutanaasiaan. Myöskään sitä ei voi katsoa hyväksyttäväksi ilman vähintään kahden asiantuntijan puoltavaa arviota. Kaikki mahdollinen tulee tehdä väärinkäytösten välttämiseksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei,
      Kiitos palautteestasi :)
      Palaan tähänkin aineiston keruun päätyttyä.

      Terv,
      Anja

      Poista
  30. missään kohdassa ei todellakaan puhuttu mitään potilaan itsensä tahdosta, vaan ratkaisu oli aina ulkopuolisella. Siis kyse murhasta eikä eutanasiasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei :)
      Kiitos tästä selkeästä palautteesta.

      Terveisin,
      Anja

      Poista
  31. Eli suurin osa vastustaa murhaa, ja lööppeihin saadaan tutkimustulos, jossa kansalaiset vastustavat eutanasiaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei :)

      Itse en usko tämän toteutuvan. Mutta hyvä että toit ajatuksen esiin, koska on hyvä pohtia kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja, joita saattaa tulla eteen.

      Terv,
      Anja

      Poista
  32. Uskomattoman huonosti muotoillut kysymykset - ei voi olla tohtorin tutkintoon johtavaa "tutkimusta"!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei :)

      Kiitos antamastasi palautteesta.

      Miellyttävää sunnuntai-iltaa,
      Anja

      Poista
  33. Vastasin kyselyyn. Mielestäni uskonnollista ajattelua koskevat kysymykset olivat varsin oudot ja olettivat että usko korkeimpaan voimaan tai jumalaan perustuisi länsimaiseen ja kristilliseen vakaumukseen. Esimerkiksi oli vain kysymyksiä rukoilemisesta mutta ei meditaatiosta. Itse en tunnusta mitään uskontoa, mutta se ei tarkoita ettenkö miettisiä henkisiä ja spirituaalisia asioita. Vastasin joihinkin kohtiin että mietin uskonnollisia asioita, mutta oikeastaan en siis mieti uskonnollisia asioita, vaan henkisiä ja filosofisia asioita elämästä ja kuolemasta ja olemassa olomme merkityksestä. Kuolemaa ja eutanasiaa koskevat kysymykset olivat myös varsin hankalia vastata. Olisi ollut parempi kysyä muutamalla avokysymyksellä perusteluja, esimerkiksi eutanasiasta. Minusta eutanasia on lähes aina tarpeeton ja parempi on pyrkiä saattamaan ihmistä viime hetkillä kohtaamaan kuoleman arvokkaasti. Eutanasia määrittelee ja arvottaa elämän. On vaikeata vetää rajaa siihen missä vaiheessa elämä ei ole enää arvokasta ja tarpeellista Oma mieheni kuoli pitkään sairastettuaan ja viimeinen vuosi oli todella vaikea. Joten eutanasia oli asia josta olimme keskustelleet, mutta sitten viimeisissä vaiheissa se sulkeutui pois. Kaikki tuska ja kipu alkoi muuttua rauhaksi ja valoksi, ja tätä rauhaa ja iloa ja valoa kuoleman hetkellä emme ehkä olisi kokeneet, jos olisimme päätyneet eutanasiaan tai siis jos olisi ollut mahdollista päätyä eutanasiaan. Toki jollakulla toisella ei ole samaa kokemusta ja hän saattaa puolustaa eutanasiaa juuri viime hetkien kauhujen takia. Mutta viimeiset hetket eivät ole kauheita, jos kuolemaa ei pelätä, vaan sen näkee ystävänä ja elämään kuuluvana yhtä lailla kuin syntymänkin. Itselleni se hetki kun mieheni kuoli käsi minun kädessäni oli kaunis ja olin onnellinen että hän sai kuolla toiveensa mukaisesti kotonaan. Omalle kohdalleni en toivo eutanasiaa, ainoastaan kivun lievitystä jos se on tarpeen. Kuolema saa tulla silloin kun on tullakseen.
    Kysely oli melko asenteellinen, ja kysymysten muodot olivat johdattelevia. Uskonnollinen ajattelu oli tulkittu liian kapea-alaisesti. Tulin kuitenkin vastanneeksi kyselyyn.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei,

      kiitos paljon palautteestasi ja osallistumisestasi kyselyyn. Huomioihin kysymyksenasettelusta sekä lomakkeen asenteellisuudesta palaan aineiston keruun päätyttyä yhteisesti, koska myös toiset henkilöt ovat antaneet palautetta näihin asioihin liittyen.

      Tahdon kiittää sinua erityisesti omakohtaisen kokemuksesi kertomisesta, joka mielestäni erittäin hyvin kuvaa sitä prosessia, joka elämän loppuvaiheessa toisten ihmisten kohdalla käynnistyy. Mielestäni kirjoitit myös hyvin siitä, mitä olisi saattanut jäädä kokematta, mikäli eutanasia olisi kohdallanne tullut kysymykseen. On tärkeää nähdä asioiden eri näkökulmat, koska niiden avulla keskustelu etenee.

      Miellyttävää maanantaita,
      Anja

      Poista
  34. Olisin ehdottomasti halunnut vapaan kommenttikentän kyselyn loppuun! Mielestäni erikoista, ettei vastaajille annettu mahdollisuutta kommentoida kyselyä.

    Kyselyssä puhuttiin pelkästään eutanasiasta sen tarkemmin määrittelemättä, onko kyse passiivisesta vai aktiivisesta kuolemanavustamisesta. Oletin, että kyse on aktiivisesta eutanasiasta, jota en missään nimessä hyväksy. Sen sijaan passiivinen eutanasia - tyyliin letkut irti ja sit vaan odotellaan - on mun mielestä ihan okei.

    Yksi asia, joka itseäni eutanasiassa huolettaa (vaikkakaan ei ole se syy, jonka vuoksi sitä vastustan), on mahdollisuus, että eutanasian laillistaminen tuo joillekin "omaistensa ja hoitohenkilökunnan taakkana" oleville potilaille sosiaalista painetta valita eutanasia silloinkin, kun itse vielä haluaisi elää.

    Uskonnon ylivalta kyselylomakkeessa oli kyllä melko omituista. Sen sijaan olisin kaivannut enemmän mahdollisuuksia kertoa, miksi vastustan eutanasiaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei,

      Kommentointimahdollisuuden poisjättämistä sekä uskonnon osuutta lomakkeessa käsittelen palautteessani, jonka kirjoitan aineiston keruun päätyttyä.

      Mitä määritelmään tulee. Kyselyssä eutanasia on määritelty seuraavasti:
      "Eutanasialla tarkoitetaan tässä tutkimuksessa aktiivista tekoa toisen ihmisen elämän päättämiseksi hänen omasta pyynnöstään."
      Määritelmä on sekä eutanasia-asenteita mittaavassa osiossa, joka esitetään kaikille sekä vain sairaanhoitajille osoitetussa osiossa.

      Toit esiin tärkeän näkökulman, eli sosiaalisen taakan tunteen. Myös tästä tulisi keskustella mielestäni enemmän ja avoimemmin. Kuinka monen tänä päivänä tehtävän ratkaisun taustalla vaikuttaa tietoisesti tai tiedostamatta tunne taakkana olemisesta. Kiitos kun toit tämän esiin.

      Hyvää alkanutta viikkoa,
      Anja

      Poista
    2. Hups, olin näköjään lukenut huonosti tehtävänannon! :)

      Arvostan asiallisia vastauksiasi kaikkien kommentoijien kommentteihin!
      Toivottavasti tutkimuksesta on hyötyä!

      Poista
    3. Hei :)

      Minä uskon vahvasti tutkimuksen tuomaan hyötyyn, ainakin keskustelun herättäjänä sekä uusin näkökulmien tuojana nykyiseen keskusteluun.

      Uskon myös vahvasti siihen, että tämän kyselyn tulokset kuvaavat tämänhetkistä yhteiskuntaamme, vaikka on muistettava että JOKAISESSA kyselyssä on vahvuuksia mutta myös heikkouksia :)

      Toivon että pystyn tulevassa palautteessani esittämään tämän kyselyn ominaisuudet niin, että myös vastaajat ymmärtävät tekemieni ratkaisujen taustat ja perusteet. Mutta tämä selviää viimeistään viikonlopun aikana.

      Terv,
      Anja

      Poista
  35. aivan käsittämätöntä hihhulointihevonpaskaa koko "kysely".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei,
      kiitos tästä kommentista.
      Sain myös sähköpostiini jatkon, jonka olit siihen laatinut mutta olet sentään ymmärtänyt poistaa sen täältä.
      Ymmärrän sekä aiheen, että kyselyn herättävän moninaisia tunteita ja myös voimakkaita reaktioita, joiden piikkiin lasken tämän purkauksesi.

      Mukavaa illan jatkoa,
      Anja

      Poista
  36. Hei!

    Vastasin kyselyysi, ja minuakin ihmetytti uskonnollisten kysymysten suuri määrä. Samoin olisin itse kaivannut monien jo aikaisemmin kommentoineiden tapaan mahdollisuutta vapaaseen kommentointiin sekä esimerkkipotilaiden omaa hoitotahtoa ja tarkempaa taustatietoa.

    Ateistina jouduin vastaamaan moniin uskonnollisuutta, kuolemanjälkeistä elämää sekä kuolemanpelkoa koskeviin kysymyksiin hyvinkin ristiriitaisesti. Vaikket todennäköisesti pystykään vastaustani sieltä seasta poimimaan, haluan silti selventää muutamia seikkoja edes tätä kautta.

    Vaikka pidänkin kuolemaa luonnollisena osana elämää, pelkään hieman kuolemaa. Pelkoni ei johdu siitä, etten usko kuolemanjälkeiseen elämään (vaikkakin sellainen virhetulkinta vastauksistani saatetaan helposti tehdä) vaan pelkään ennemminkin sitä kuinka itse selviän minulle rakkaimpien kuolemasta tai kuinka he pärjäävät minun kuoltuani. Ja pelkään myös kivuliasta tai "hidasta" kuolemaa esimerkiksi sellaisen tilanteen kautta, että tajuan hetken kuluttua kuolevani, mutta en voi tehdä sille mitään (esim. tippuminen korkealta, puristuksiin jääminen, hukkuminen jäiden alle jne.).

    Jos itse sairastuisin dementiaan/alzheimeriin ja olisin jo niin taantunut, että olen käytännössä katsoen enää elävä kasvis, haluaisin eutanasian. Samoin haluaisin eutanasian olevan minulle mahdollisuus mikäli sairastun kivuliaaseen terminaalivaiheen syöpään.

    Kiitos kuitenkin, että olette ottaneet tämän tärkeän, mutta tunteita molemmin puolin nostattavan aiheen käsittelyyn ja nostaneet sitä kautta aihetta julkisuuteen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Irene,
      kiitos palautteestasi ja mielnkiintoisista pohdinnoistasi.
      Mitä uskonnollisuuteen ja kommentointimahdollisuuteen tulee: avaan sitä enemmän kun aineiston keruu on päättynyt.
      Kuolemaan liittyviä käsityksiä koskevan aineiston keräsin huhtikuussa avoimia kysymyksiä sisältävällä lomakkeella, eli myös tämä puoli on toki huomioitu jos tarkastellaan tutkimusprosessia kokonaisuudessaan.
      Kiitos kannustuksestasi :)
      Anja

      Poista
  37. "Mielestäni uskonnollista ajattelua koskevat kysymykset olivat varsin oudot ja olettivat että usko korkeimpaan voimaan tai jumalaan perustuisi länsimaiseen ja kristilliseen vakaumukseen. Esimerkiksi oli vain kysymyksiä rukoilemisesta mutta ei meditaatiosta."

    Yhdyn tähän mielipiteeseen.

    Uskomattoman vanhanaikaisia kysymyksiä yliopistolta joka ei ota huomioon uskontoja jossa ei jumalaan uskota (olen itse buddhalainen).

    VastaaPoista
  38. En oikein ymmärrä miten oletatte että saatte kyselystä tehtyä johtopäätöksiä jotka olisivat asialliset. Oletteko itse kristittyjä tms. kun kysymykset olivat niin omituisen "jumala-taivas"-painotteiset uskonnossa.

    Ja miten uskonto liittyy asialliseen maanläheiseen keskusteluun eutanasiasta poliittisena asiana?

    Koen että kysely oli enemmänkin miten uskonto vaikuttaa mielipiteisiin eikä mikään että mikä on yleinen "maan pinnalla" oleva mielipide. Outoa tosiaan yliopistolta.

    VastaaPoista
  39. Kannattaisiko koko kysely tehdä uudestaan ja tehdä alusta? Suosittelen vahvasti...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei von_Paldanius,

      kiitos että olet käyttänyt aikaasi palautteeseen, jota luen suurella mielenkiinnolla. Esittämiisi kysymyksiin vastaan myös vasta aineiston keruun päätyttyä antamassani palautteessa, mutta ehdotuksesi kyselyn uudelleen tekemisestä otan mielelläni puheeksi torstaina yliopistolla ollessani.

      Mukavaa tiistai-iltaa,
      Anja

      Poista
    2. Kiitos samoin kriittisestä palautteestani huolimatta! Olen vain tosiaan ihminen joka uskoo korkeampaan voimaan muttei jumalaan - tällaisia ihmisiä ei otettu huomioon monessa kysymyksessä ja koen edelleen liian uskontopainotteiseksi kyselyn joka pitäisi olla vain maanpäällinen asia.

      Poista
  40. Hei ! Eutanasiaa mielestäni ei tarvita, koska se on lopullista. Kuka voi tehdä sen ja kuka ottaa vastuun. Ihmisen elämä on tärkeä ja elämä on käytävä lävitse ennen kuolemaa. Siksi on hyvä meillä suomessa, meillä on hyvät lääkkeet auttaa ihmisiä kovissa kivuissa sekä ahdistuksessa. Ihminen saa omasta tahdosta esim. sedaation ,josta ihminen on heräteltävissä. Kysymykset olivat huonosti laadittuja ja suppeita. Tai sitten en vain tajunnut ideaa mitä etsit. Toivottavasti saat kuitenkin hyvän aineiston.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei,
      kiitos kommentistasi :)
      Olet oikeassa siinä että eutanasia on erittän lopullista ja siihen liittyy vielä paljon avoimia kysymyksiä. Olen kanssasi samaa mieltä siinä että meillä on Suomessa hyvät lääkkeet, joilla voidaan auttaa ihmisiä hyvin monessa tilanteessa, mutta onko tämä aina riittävää? En tiedä, tässä eroavat mielipiteet paljonkin.

      Hyvää alkanutta viikkoa,
      Anja

      Poista
  41. Vastasin ihmetellen miten uskonto oli niin suuresti esillä kysymyksissä.Jos uskoo vahvasti pitäisikö silloin vuosikausia esim henkisesti kiduttaa läheisiään vaikka itse saisi kunnolla kivun lievitystä.
    Eutanasiassa pitäisi ottaa ihmisen oma kanta asiassa huomioon ja mielellään silloin kun on terve ja norm. henkisessä tilassa. Eutanasia toiveen voisi kirjoittaa harkintansa mukaan esim ajatellen että jos joskus sairastuisi tautiin josta ei silloisilla parannuskeinoilla olisi mahdollisuuksia auttaa eikä ei enää jaksa päättää omasta elämästään. Tästä olisi kysymyksen esille tullessa sukulaisille apua. Esim tilanteessa elvytetäänkö?.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei :)

      Kiitos kommentistasi, uskonnon rooliin kysymyksissä otan kantaa aineiston keruun päätyttyä, viimeistään viikonloppuna.
      Hoitotahto mahdolistaa omien toiveiden esiintuomisen, jotka liittyvät omaa hoitota koskeviin asioihin. Kirjoitin tästä blogissa jonin aikaa sitten:
      http://hyvapahakuolema.blogspot.fi/2014/09/hoitotahto-joko-sinulla-on-sellainen.html

      Terv. Anja

      Poista
  42. Olen korkeakoulutettu, vakavaa parantumatonta sairautta sairastava suomalainen buddhalainen. Sairauteni vuoksi olen joutunut pohtimaan eutanasiakysymystä aivan omakohtaisesti. Minulla on hoitotahto, ja toivoisin sen rinnalle eutanasiatahtoa, selkeää mahdollisuutta tahdonilmaisuun tässä asiassa.
    Kyselyn kysymyksenasettelu oli ei-kristillisen uskonnon harjoittajan kannalta höpsö. Oman uskontoni kannalta ei ole tärkeää pohtia taivaan olemassaoloa, kuoleman hetken tulisi sen sijaan olla selkeä, rauhallinen ja hyvä. Ei pitkää kitumista eikä mielen sekoittavaa kärsimystä. Parasta olisi saada kuolla turvallisesti, rauhallisesti, ilman kristillistä tuputusta. Jos kuolema tarjoutuu tällaisena luonnollisesti, hyvä. Jos eutanasialla voi saada tällaisen siirtymän kärsimyksen ja piinan sijaan, hyvä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Päivi.
      Kiitos kommentistasi. Uskoisin että uskonnosta riippumatta monet meistä jakavat toiveen kuolemaa edeltävän ajan ihnimillisyydestä.Mitä itse lomakkeeseen tulaa, sitä kommentoin seuraavien päivien aikana :)

      Terv. Anja

      Poista
  43. "Mielestäni uskonnollista ajattelua koskevat kysymykset olivat varsin oudot ja olettivat että usko korkeimpaan voimaan tai jumalaan perustuisi länsimaiseen ja kristilliseen vakaumukseen."

    Ihan samaa mietin ja tästä syystä jätin vastaamatta moiseen kyselyyn viime syksynä. Uskontoa koskevat ja muutkin kysymykset eivät olleet asiantuntevia, vaan täysin kyselyn tekijän omista ennakkoluuloista ja omista uskonnollisista oletuksista käsin laadittuja. Tällainen ”tutkimus” muistuttaa tasoltaan lähinnä yläasteen uskontotunnille kirjoitettua mielipidekirjoitusta eikä tuo mitään uutta tietoa aiheesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei!
      Kiitos paljon tästä kommentista, on aivan mahtavaa että tutkimukseni herättää ajatuksia vielä viisi kuukautta aineiston keruun päätyttyä. =)

      Myönnän auliisti että olen ollut yllättynyt osasta kommentteja, jotka ovat liittyneet uskontoon tämän kyselyn osalta. Samoin siitä, millaisia johtopäätöksiä osa vastaajista on tehnyt minun omasta uskonnollisuudestani tai sen puutteesta. Mutta ei se mitään, tällaista tämä toisinaan on.

      Esittämääsi väitökseen, jonka mukaan uskontoa koskevat kysymykset ovat laadittuja omista oletuksistani käsin, vastasin kirjoituksessani viime marraskuussa. Halutessasi voit tutustua siihen täällä:
      http://hyvapahakuolema.blogspot.fi/2014/11/vastauksia-kommentteihin-ja-kysymyksiin.html

      Mikäli sinulla on vielä avoimia kysymyksiä, mielelläni jatkan tätä keskustelua kanssasi :)

      Mukavaa torstaita!
      Anja

      Poista
  44. Aika narsistinen vastaus - eihän tämän aihepiirin olemassaolo ja siitä keskusteleminen ole millään tavalla riippuvainen Sinun tutkimuksestasi. Uskontoa koskevat (ja monet muihinkin aiheisiin liittyvät) kysymykset olivat kapea-alaisia ja ennakkoluuloisia - jos opiskelisit asioita vähän laajemmin niin ymmärtäisit tämän asian varmaankin paremmin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei ;)

      Mielenkiintoinen näkökulma, mutta kiitos että jaoit sen kanssamme.

      En tiedä missä kohden olen ottanut itselleni kunnian sen enempää aihepiirin olemassaolosta kuin siitä keskustelemisestakaan, kuten tuot esiin. Tänään esitetty kritiikki kohdistui kyselylomakkeeseen, jota olen käyttänyt oman aineistoni keruussa minkä johdosta vastasin siihen omalta osaltani.

      Mitä kysymysten kapea-alaisuuteen tulee, kiitän sinua mielipiteesi jakamisesta, osa on kanssasi varmasti samaa ja osa eri mieltä.

      Ymmärät varmaan, että jätän lopun kommentistasi huomioimatta, koska en näe mitään syytä ottaa kantaa näin selvään nimettömään provokaation ;)

      Rentouttavaa torstai-iltaa,
      Anja

      Poista
  45. Tällaisiin kyselyihin vastataan luonnollisesti nimettömästi. Itse jätin osallistumatta kyselyyn huomattuani, että kysymykset olivat tutkimusta vinouttavia eivätkä ne yksinkertaisesti tuoneet mitään uusia näkökulmia aiheeseen. Tämäkin kriittinen näkemys oli mielestäni tärkeää tuoda esille. Enempää en asiaan aikaani tuhlaa tällä foorumilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei,
      valitettavasti kirjoitamme toistemme ohi, mitä joskus tapahtuu.
      Olen iloinen että tuot näkemyksesti esiin ja siinä samaa mieltä kanssasi, että kriittisyys on hyvä asia.
      Kiitos näkemyksistäsi!
      Anja

      Poista