Voisitteko kuvitella Suomeen sairaalan, jonka osastot olisivat täynnä
hengityskoneissa hoidettavia potilaita, joiden tilanteen katsotaan olevan
toivoton? Jossain elämän ja kuoleman välimailla olevia ihmisiä, jotka ovat
saattaneet olla tässä tilassa jo vuosia jopa yli vuosikymmenen? Lastenosastoja,
jotka ovat täynnä iloisia värejä, kuvia sekä soittorasioiden soittoa, mutta
ilman lasten ääniä? Omaisia, jotka vuodesta toiseen viettävät tunteja
tajuttomien potilaiden vuoteiden äärellä, isiä ja äitejä joiden elämä on
keskittynyt potilashuoneeseen? Ihmisiä, jotka viettävät aikaansa osastoilla odottaen
ihmettä, päivästä toiseen, viikosta toiseen ja vuodesta toiseen.
BBC Health:n mukaan tämä on
Israelissa täysin normaalia, perustuen lakiin joka astui voimaan vuonna 2005.
Laki määrittelee mm. hengityskoneen sammuttamisen toivottomissakin tilanteissa lainvastaiseksi.
Samoin jokainen teko, joka jouduttaa potilaan kuolemaa on laiton, huolimatta
siitä että se saattaisi lievittää hänen kärsimystään. Koska laki tekee erittäin
selkeän eron hoitojen lopettamisen sekä niistä pitäytymisen välillä, kuolevan
henkilön hoitolinjasta käydään keskustelu hoitavan henkilöstön sekä omaisen
välillä, jossa päätetään potilaan hoidosta. Mikäli hoidot aloitetaan, niitä ei
voida lopettaa, vaikka ne osoittautuisivat tuloksettomiksi, koska potilaan
elämä on riippuvainen hengityskoneesta.
Lain taustalla vaikuttavat juutalaiset perinteet sekä sen
elämälle antama arvo, joka on ehdoton. Elämä sen jokaisessa muodossa on pyhää
ja sitä tulee suojella. Näkemys, joka yhdistää kaikkia Abrahamin uskontoja: juutalaisuutta,
kristinuskoa ja islamia. Toisaalta vaikka buddhalaisuus opettaa meitä
hyväksymään kuoleman, se tunnustaa elämän arvokkuuden, hindulaisuudessa elämän
kunnioituksen katsotaan olevan korkeinta uskontoa. Koska taustalla vaikuttava
arvo on edustettuna useissa uskonnoissa, ei Israelin lakia voi mielestäni selittää
yksinomaan uskonnolla. BBC:n artikkeli esittää tämän kaltaisen näkemyksen
muodostuneen osaksi Israelilaista kulttuuria. Tämän tueksi he mainitsevat
keskustelut muiden kuin juutalaisten omaisten kanssa samassa sairaalassa. Jotenkin
ajatus kulttuurin vaikutuksesta on loogisempi verrattuna uskontoon yksinään.
Toimittaja kirjoittaa lääkäristä, joka kuvaa toivon olevan
eräs ihmisen perimmäisistä ominaisuuksista. Tämä on varmasti totta, onnettomuuden tai
vakavan sairauden edessä jokainen miestä toivoo ihmettä, pienempää tai suurempaa,
myös tilanteessa jossa toivoa ei enää ole. Näin olen tehnyt itse ja nähnyt
useiden ihmisten tekevän. Toivon riistäminen on julmaa, joskus jopa epäinhimillistä.
Kysymys kuuluu kuitenkin onko perusteettoman toivon ylläpitäminen yhtään sen
armeliaampaa? Onko inhimillisempää antaa ihmisen jähmettyä perusteettoman
toivon tilaan, jossa menetyksen ja väistämättömän kuoleman käsittely viivästyy,
jossa surutyö jää mahdollisesti kokonaan tekemättä? Onko kuoleman viivyttäminen osoitus elämän
kunnioittamisesta vai jostain ihan muusta?
Anja
0 kommenttia:
Lähetä kommentti